Friday, 6 September 2013

अकेले हैं तो क्या गम है....

कोवलम समुद्र तट, तिरुवनंतपुरम, केरल। 
बदलते समाज में कई तरह की पुरानी मान्यताएं टूट रही हैं। किसी जमाने में औरत को हमेशा किसी पुरूष के साथ ही संरक्षण की जरूरत होती थी। अब वह जमाना नहीं रहा। इक्कसीवीं सदी में नारी की छवि मजबूत होकर उभरी है। रोजगार के कई नए क्षेत्रों में प्रवेश ने उसके आत्मसम्मान को बढ़ाया है। ऐसे में समाज में ऐसी महिलाओं की संख्या भी बढ़ी है जो सारा जीवन अकेले गुजार देना चाहती हैं। पुरूषों के मामले में हमेशा से इस तरह के उदाहरण सुनने में आते थे पर महिलाओं के बारे में ऐसा कम ही सुना जाता था। पुरातन भारतीय मानसिकता के अनुसार स्त्री को बचपन में पिता के संरक्षण में और जवानी में पति के संरक्षण में तो बुढ़ापे में बेटे के संरक्षण में रहना चाहिए। पर अब नारी वैसी अबला नहीं रही जिसे हर वक्त किसी के संरक्षण की जरूरत हो। आज के दौर में खुद धनोपार्जन करने वाली महिला हर तरह से अपना संरक्षण करने में सक्षम है। वह खुद अस्पताल भी जा सकती है, लंबी यात्राएं भी कर सकती है। वह न सिर्फ अपना बल्कि अपने परिवारा का भी पालन कर सकती है। सुरक्षित बुढ़ापे के लिए वह बीमा योजनाओं और मेडिक्लेम पालिसियों का सहारा ले सकती है। वह अच्छा खासा धन जमा करके अपना बुढ़ापा सुरक्षित कर सकती है। ऐसे में समाज में कई ऐसी महिलाएं भी देखने को मिल रही हैं जो विवाह जैसे बंधनों में बंधना नहीं चाहतीं। कई बार विद्वान महिलाओं को अपनी ही तरह का कोई साथी नहीं मिलता जिसके साथ वे सारा जीवन गुजार देने की बात सोच सकें। ऐसा कई विदुषी महिलाओं के साथ हुआ है कि शादी के बाद उनकी पति से नहीं पटी उसके बाद वे दोनों अलग हो गए और अपने कैरियर के साथ वे एकाकी जीवन बीताने को मजबूर हैं। दिल्ली और मुंबई सरीखे शहरों में कई कैरियर ओरिएंटेड महिलाएं ऐसी हैं जो एकाकी जीवन बीता रही हैं। 
कई महिलाएं इसको कोई मजबूरी नहीं मानतीं। कई बार हिपोक्रेट मानसिकता का पुरूष अपनी पार्टनर को कैरियर में अपने से ज्यादा सफल नहीं देखना चाहता तो कई बार वह अपनी पत्नी से यही अपेक्षा रखता है कि उसकी पत्नी घर और बच्चों को ज्यादा समय दे, जबकि कैरियर वूमेन के मामले में व्यवहार में इस तरह का संभावना नहीं हैं। ऐसे में महात्वाकांक्षी महिलाओं के लिए एकाकी जीवन कोई आश्चर्यजनक घटना के रूप में नहीं देखा जाना चाहिए। अगर हम प्रचीना भारतीय दर्शन का हवाला भी लें तो यह पता चलता है कि वेदों लिखा है कि पुत्र और पुत्री अगर अतिशय विद्वान हो जाते हैं तो उनके लिए विवाह जैसे बंधनों की कोई आवश्यकता नहीं रह जाती है। ऐसे लोग सारा जीवन अकेले गुजार सकते हैं। जिस तरह राजनीति में अटल बिहारी वाजपेयी, मायावती और कांशीराम जैसे उदाहरण हैं वैसे ही उदाहरण किसी भी सफल पेशे में हो सकते हैं। दरअसल सारी मान्यताओं के ढोने का जिम्मा मध्यम वर्ग के पास ही होता है। विद्वान व्यक्ति के साथ ही दिक्कत होती है कि उसके विचार हर किसी से मेल नहीं खाते इसलिए वह किसी का साथ लंबे समय तक निभा नहीं पाता। उसके लिए समझौता करना मुश्किल होता है। ऐसे में कोई रिश्ता जोड़ने और उसके दुखद अंत होने से अच्छा अकेले जीवन गुजार देना ही है। हम भले ही ऐसी चीजों को समान्यीकृत नहीं कर सकते, यह नहीं कह सकते हैं कि समाज इसी ओर आगे बढ़ रहा है, पर हमे यह स्वीकारना पड़ेगा कि समाज में ऐसा हो रहा है। हमें इस तरह के उदाहरणों को नारी के उभरते स्वाभिमान और उसके मजबूत होते कद के रूप में ही देखना चाहिए किसी नकारात्मक रूप में नहीं।

माधवी रंजना



Sunday, 1 September 2013

APPAN SAMACHAR – A NEW WAY OF COMMUNITY JOURNALISM

APPAN SAMACHAR – A NEW WAY OF COMMUNITY JOURNALISM
-         A Paper by VIDYUT PRAKASH MAURYA


A
 journalist can play big role in social change. It is not necessary to start your work in a big canvas; you may start with some of small efforts. We can set an example of community journalism. What is community journalism?  Community journalism is locally oriented, professional news coverage that typically focuses on city neighborhoods, individual suburbs or small towns, rather than metropolitan, state, national or world news.
Community journalism concentrates on the effect they have on local readers. Community newspapers, often but not always publish weekly, and also tend to cover subjects larger news media do not. Some examples of topics are students on the honor roll at the local high school, school sports, crimes such as vandalism, zoning issues and other details of community life. Sometimes dismissed as "chicken dinner" stories, such "hyper local" coverage often plays a vital role in building and maintaining neighborhoods.
A NEW APPROACH
But here we are going to talk about community journalism work going well from last six years in a small village of Bihar. APPAN SMCHAR means my own news.  Leo Lerner, founder of Chicago's erstwhile Lerner Newspapers, used to say, "A fistfight on Clark Street is more important to our readers than a war in Europe." This idea clicked to a young journalist of Bihar Mr. Santosh Kumar Sarang. Now days Bihar is showing a picture of synonym for development. The proof of the pudding is an all-women news channel which has become favorites in rural areas of the state.
WHY APPAN  SAMACHAR
Founder of Appan Samachar Santosh says, Their primary objective was to create study circles to dispel information to the public on the different perspectives on education in rural area of developing state Bihar.
OBJECTIVE :  To prepare one for a job To teach lifelong learning, To develop good citizens To teach the basics.
Santosh says, Our News, offers a unique media platform for raising awareness over the issues affecting these women and society more broadly. A team of two dozen girls is currently involved in running this venture, for which they’ve had some training in handling small digital cameras, writing scripts and reporting. They edit their stories in a nearby town with the help of some keen volunteers, who have been involved with the project since its inception in 2007.
UNIQUE INITIATIVE
Women from other backward communities and marginalised in Muzaffarpur district of Bihar. The unique initiative took shape in December 2007 at Ramleela Gachhi near Deoria police station in Muzaffarpur. As the Arab world is witnessing some long overdue political change, a tiny village in the eastern Indian state of Bihar is experiencing a smaller, much quieter revolution. This uprising isn’t destroying a regime, but is still tearing apart an archaic system.
Presently, it has expanded its reach to about hundred villages of six blocks; namely, Paroo, Sahebganj, Saraiya, Marwan, Kanti and Mushahari. The credit of this unique concept goes to social activist and journalist Santosh Kumar Sarang.
TALE OF FOUR GIRLS
Chandkebari a small village in district Muzaffarpur, The media all around the world is going gaga over these girls; everyone wants to know a little bit more about them. This is a tale of four girls who wanted to unmask the corrupt and malicious faces of the society. The best way of doing it turned out to be coming up with their very own news channel. Hence was born of Appan Samachar, a rural news channel run by all women.
It was started by four girls but later inspired many to hop on and help bring change in the nearby villages. Young camera woman Ruby Kumari and script-writer Ruma Devi says, We sit down daily to look around for issues that affect directly the villagers. Then we work on them from every angle and then put them on air.
In this world of commercialized media which has forgotten the rural background of the country and their problems, Appan Samachar focuses on issues concerning development, farmers, environment, social evils, women empowerment, public health and hygiene and many such welfare related matters.
People of Chandkebari says, Doordarshan never shows  any news of our village. Where we can see our own news? Here appan samachar giving us a opportunity to see our very own news, our voice, our problems. It is a nice approach of news.
HOW IT WORKS
This news network runs on minimum resources. Leading this movement are young women, most aged between 14 and 21, who have taken it upon themselves to challenge existing social norms that restrict them from moving freely and making their own choices in lives. The weapons of this revolution are cameras and microphones.
The news bulletins are screened for free in the villages where there is no electricity or cable through a projector in markets or places where maximum crowd can gather for maximum impact. They use to sow their bulletin in weekly markets called Pethia or Hat. Without any formal training, the team gets village media workshops which are conducted by Mission Eye International Service in order to enhance their skills.
SELF BRAND JOURNALIST
The girls typically head off on bikes with cameras and microphones in their front baskets to start reporting for the day. A small office is located in the centre of the village where weekly bazaars take place. After the stories are edited, the programme is shown during the weekly bazaar or market on a projector. The villagers seem to immediately connect with the stories, which have frequently prompted pressure on the local administration to make changes.
OPPORTUNITY OF CHANGE
These small successes have given the girls a real confidence boost and galvanized the village. The girls aren’t paid, but they seem to see the freedom and opportunity of change as reward enough.
Young girls Carrying a low range Sony handycam, a tripod and two microphones with the channel logo, they bump along on the dusty narrow village tracks to talk to people and shoot their stories on their cycles.
“We look around for issues that affect the villagers, shoot them and then put them on air,” says the channel’s news anchor Khushboo.
“It’s a great move in the direction of women empowerment. The parents of these girls want their daughters to move ahead in life and venture into such initiatives,” Santosh Sarang says.

MAKING CHANGE
Managing with bare minimum resources, the channel Appan Smachar has far-reaching impact in rural area of Bihar. The issues raised by these firebrand reporters concern everyone, making this news channel No. 1 in the race for eyeballs.
A Dalit girl of village (the lowest caste in India), has resumed her studies and is now a full-time worker with the news organization. Appan Samachar was launched in 2007 as an experiment for bringing up village issues, but many parents were initially reluctant to allow their daughters to get involved. Over time, though, attitudes have shifted, and joining the Appan Samachar team is now seen as a prestigious move.
Still, running such a venture in a village without electricity isn’t easy. A lack of financial resources complicates their work, and screenings have sometimes had to be postponed when the group hasn’t had enough money to pay for local power generators. Usually, though, villagers manage to scrape together the funds necessary to get things back on track.
Whatever the reason behind the success of Appan Samachar, there’s no doubt it has become to the citizens of Chandkebari a medium of change through alternative journalism. The project demonstrates the power of the media to intervene effectively in bringing about far-reaching changes in societies across the world.
INSPIRATION FOR OTHERS
The group of these girls of Appan Samachar team prove to be an inspiration for many around the country.  For not just for the rural classes but the urban world is puzzled with the strength and courage they possess. The self-brand journalist team belongs to various Scheduled Caste and Tribes, and communities including the Mushahar community ( The Mushahars are people who live by trapping and consuming rats).
The popularity of this unique assemble has prompted many to be part of it including Dr. Carolyn Heising who is the patron and advisor of Appan Samachar. Heising is a Professor at Iowa State University in United States and she was also appointed at the Chair of the national Society of Women Engineers (SWE) Women in Academia (WIA) committee in 2006. Dr. Heising, who takes special interest in gender related studies. He says,  initiative taken by Mr. Sarang is applaudable and  determination to carve the lives of these girls on camera would hopefully wake many more to do the same and be the change they want to see.
AWARDS
For this innovative effort, Appan Samachar received the prestigious “Citizen Journalist Award a national award from CNN-IBN (Network-18 Group). This award was presented by the Chief Minister of Delhi Smt. Sheila Dixit. Some of national media and global media also praised works of Appan Smachar team. German radio aired a half an hour special programme on Appan Smachar. BBC also acclaimed the work going on rural Bihar. So many activists from other side of India came to see how news bulletin is going on air every week.
Due to the ripples created by this effort, many people and organisations are coming forward in an attempt to help these women learn more and realise their potential.
DOCUMENTRY ON APPAN SAMACHAR
 One such effort is by a youth activist and director Dipesh Chandra who is making a character-driven documentary on the lives of these girls. Chandra in the past has worked on various documentary projects including Prisms of Light and many others. On being asked about this project, he said: After meeting these girls I realised their potential and now it is on us how we help them realise the same. It will also project the lives these girls have been living. Hopefully this will be helpful to raise awareness among people.
The courage and conviction of a few people takes the whole world forward. In this case, the girls have taken a giant step of letting the world know how just the union and power of a few adjoined forces can put the whole world bewildered and amused but at the same time inspired. Hopefully this will provoke many more people about raising one own hand in the crowd and lead towards self empowerment.
SIX YEAR OF SUCSESS
Appan Smachar celebrated it’s 6th aniversery of successful run of news bulletin in 2012. Santosh remembers the journey,  Now we are getting  recognition of our works but It was not so easy to start. We felt so many hurdles, problems, even got threats form a part of society, but our work is going on. But it is still a start. We have to go on a long journey. 

LAST WORDS
And last I want to conclude with lines of poet Merle Shain-
It is better to light candles
than to curse the darkness.
It is better to plant seeds
than to accuse the earth.
The world needs all of our power
and love and energy,
and each of us has something that we can give.
The trick is to find it and use it,
to find it and give it away.
So there will always be more.
We can be lights for each other,
and through each other's illumination
we will see the way.
Each of us is a seed,
a silent promise,
and it is always spring.



REFRENCE
1 All-women channel a hit in Bihar village-  The hindu ( 3 jan 2008) - http://www.thehindu.com/todays-paper/tp-national/tp-newdelhi/article1170736.ece
2  Fair news network focus on rural social evils – The telegraph ( Kolkata,22 jan 2014  ) http://www.telegraphindia.com/1080108/jsp/nation/story_8753354.jsp
6 Revolution in a Bihar Village - http://thediplomat.com/2011/02/revolution-in-a-bihar-village/
10 The village women's news programme( BBC, 21 Dec 2007)  http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/7147796.stm

11. Personal interview with Santosh Sarang ( Founder) 

Presented on -  25 nov 2012,  seminar held at Tecnia institute of advance studies ( IP Uni.) Delhi.



Monday, 26 August 2013

ROLE OF MEDIA IN ENVIRONMENTAL AWARENESS


The role of news media is very important in shaping public awareness about global climate change and associated actions. When we discuss about role of media, we focus on three key issues. to inform, to educate and to entertain. 
  BBC says, Our mission. To enrich people's lives with programmes and services that inform, educate and entertain. ‘To inform, educate, and entertain.’ Thus John Reith defined the task of the BBC. Ofcom’s defines public service broadcasting by four purposes and some characteristics. Its purposes are summarised as Informing our understanding of the world and Stimulating knowledge and learning etc.

Public service broadcater of India Doordarshan has a three tier programme service – National, Regional and Local. The emphasis in the National programmes  of Doordarshan is on events and issues of interest to the entire nation. These programmes include news and current affairs, magazine programmes and documentaries on science, art and culture, environment, social issues, serials, music, dance, drama and feature films.
All India Radio (AIR), official radio of India has been serving to inform, educate and entertain the masses since it's inception, truly living up to its motto – ‘Bahujan Hitaya: Bahujan Sukhaya’.
Objectives of All India Radio are, To provide information, education and entertainment, for promoting the welfare and happiness of the masses (Bahujana Hitaya Bahujana Sukhaya), All India Radio strives to :-a) Uphold the unity of the country and the democratic values enshrined in the constitution. b) Present a fair and balanced flow of information of national, regional, local and international interest, including contrasting views, without advocating any opinion or ideology of its own.
Some of Educational institutions  offering a new graduate program, Strategic Environmental Communication and Media. The new program  has unit "focus" in which students will learn to use media to communicate effectively and strategically around environmental issues including developing more compelling environmental stories.

The media  has to play an instrumental role in modern societies. Regarding environmental policy, media have a key role to play,  especially in promoting environmental awareness and education. In fact, the various media, such as newspapers, radio, TV and the internet, have a two-pronged role. On the one hand, they help to explain the environmental policies, regulations and plans to the public and on the other they reflect the concerns of the public regarding different environmental problems and thus pressure the decision makers to solve a specific environmental issue.

BIG DANGERS
Each generation inherited the next generation is by quite a bit. This is knowledge, science, inherited wealth and natural resources, i.e. natural resources. But nowadays we exploit natural resources which are increasingly the big question that we will be giving to coming generations. The big danger could be to the coming generations not to drink water, will have less to eat grains, not even air for breathing. As the burden of population is increasing on Earth, air, water, land availability is low. Nature of all kinds of resources that continue to exploit. The world is grappling with the crisis. The mountains are melting constantly. Forests are being cut.
The water in the rivers has been reduced. Not getting enough water to the fields. Every year thousands of people are languishing in the absence of water. The speed at whichdiesel and gasoline is going to be used on vehicles with the pair would not get the oiltoo. There are many dangers to be aware of the role of the media in May. People constantly aware we can create a beautiful world.

CRISIS WE ARE FACING
CLEAN AIR  - To take breaths
WATER - FOR DRINKING, FOR IRRIGATION
OIL – FOR TRANSPORTATION
FOOD – PRODUCTION OF GRAIN IS LIMITED
Awareness campaign
society looks toward journalists with big respect . He asks questions and keepshopes of a solution. Journalists working for media ask questions for everyone. To raise questions on the work of everyone. A media person has its own ethics. Ethics involves what is right, equitable, fair, just, dutiful and responsible. Ethical practice is as important in media as it is in any other walk of life with high levels of public impact. It’s especially important to emphasize ethics when studying media law, since what is legal is sometimes not what is ethical. A good media personnel's work raises questions not only to solve the questions mustalso find its role.
These are just a few examples of the kinds of ethical complexities people in the media face.  So it’s important to understand professional ethical codes that might help deal with these issues.  But it’s also important to understand some of the ethical principles that are the  foundation of these professional codes. All professionals have specific ethical codes based on long  tradition. Probably the best known is the Hippocratic Oath in which a physician vows “to abstain from doing harm”  (more commonly  phrased as “first, do no harm.”)

JOURNALIST FOR JUST WORLD
-    ALWAYS TRY TO CREATE AWARENESS AMONGST PEOPLE WITH YOUR WRITINGS.

-    WHILE WORKING IN PRINT MEDIA SELECT POSITIVE NEWS FOR PUBLICATION

-    WHILE WORKING IN TV OR RADIO GIVE SPACE TO ENVIRONMENT RELATED NEWS, RESEARCH.

-    NOT ONLY JOURNALIST TRY TO BE ACTIVIST TO SAVE EARTH

-    USE POWER OF SOCIAL MEDIA TO CREATE AWARENSS


START FROM HOME 
Now the question arises that how their role should determine a journalist. Save theEarth and people to stand in front of journalists in many ways Nazir role might be.
First role will be private or individual  I.e. getting out of the House and coming back home to save electricity, to warn of the dangers of global warming and greening to remain engaged in trying to keep saving.
EXAMPLE OF SEJ -  The Society of Environmental Journalists is the only North-American membership association of professional journalists dedicated to more and better coverage of environment-related issues. SEJ's mission is to strengthen coverage of environment, energy, health, and climate news, by supporting the journalists who report that news. The benefits of joining include: access to grants for environmental reporting; mentoring by experienced journalists. (http://www.sej.org/)


ROLE OF PRINT MEDIA
 –
Print media, which is still dominant and most influential compared to electronic media can play a big role in environmental protection.  Environmental reporting can contribute a lot for awareness. The concept of environmental protection is a reality pertaining to livelihoods.  A few print and broadcast media had offered columns and feature programs on the environment. But the overall coverage is quite primitive and limited.
Environmental reporting  is a focused subject now. A media person can give general knowledge about waste disposal or anniversary activities concerning the environment. “China Environment News”, China’s first newspaper on the environment, was published in 1983, and the first publishing house on environmental science was set up in 1980. 

Dainik Bhaskar campaign- Daink Bhaskar a leading hindi news paper of India started Jal Bachao Abhiyan among its readers  in different states ant it has great impact on readers.
JAL SATYAGRAH' initiative is being organised for a decade; in the month of April & May by Dainik Bhaskar as a special drive in summers. The objective of the campaign is to create awareness and invoke individuals to 'Save Water'. The campaign encourages people to take a pledge; inducing them to save 15% water in their daily usage.
The initiative received "Award of Honor" from Pawan Kumar Bansal, Union Cabinet, Minister of Parliamentary Affairs and Water Resources. To promote this cause the group, undertook various activities & organised a conference with experts from UNICEF, UNESCO and international commission for irrigation & drainage. The initiative reaches out to individuals via ads, full page editorial content on ways to save water, Videos on water conservation played in school.
HOW IT WORKED
3.3+ lakh students from 503 schools across 9 states and lakhs of individuals joined in campaign & took the pledge to save water.
•          Jal Satyagrah Campaign led to the cleaning of Bhopal lake by people from all walks of life.
•          2 states Mandated rain water harvesting in the construction of new buildings
Special content on water conservation, recycling, harvesting and various related informations was published for 5 days under the theme of 'Jal Hai to Kal Hai'. In year 2010.
In the next stage of Jal Satyagraha Campaign a detailed coverage was carried out in all editions under a central plan, in which awareness on scarcity of water and solution to it were covered. It included coverage on demand and supply of water at city level, need of long term planning to meet the water demand, condition of water network in cities need of its maintenance and cleaning and maintenence of ponds, wells and baories.
Neha Mawani associated with this Campaign says, Water is precious and nature has been more than bountiful on India.But today conditions are different.Most of the lakes, rivers, wells and old baories are drying. We have used this most precious gift of nature recklessly by not giving a thought on recharge and maintainence of water resourses.
TILAK HOLI  in 2009 -  The Festival of Holi will be celebrated in India by people throwing colors and spraying colored water on each other. But is it really necessary? Just imagine the water wastage in both playing Holi and then in bathing to remove the colors. A leading Hindi daily, Dainik Bhaskar has launched a campaign called “Tilak Holi” requesting Indians to celebrate Holi wisely by just applying a “tilak” on each other.

ROLE OF NEW MEDIA
There is a growing population of youngs  that are ardent users of new media platforms. With Facebook or Twitter, youths today are very connected with each other and other global/local issues through the internet. Traditional communication channels such as televisions and radios. Although not limited to youths only, social media platforms are also utilized by industry and
government agencies as a preferred tool of communication with the general public.
India Water Portal is a website that shares knowledge and builds communities around water and related issues in India. Managed by Arghyam, the Portal has become a valuable archive of resources, working papers, reports, data, articles, news, events, opportunities and discussions on water.
Water is a very local topic. Surely you have had a personal experience with water, whether positive or negative at some point. India Water Portal is a platform that empowers you to share experiences and solutions, talk to experts, join conversations and learn about the work that others are doing to conserve our fast depleting water resources.
India Water Portal works primarily through partnerships with non-profit organisations, CSR divisions of multinational corporations and the media.

 SOME EFFORTS BY MEDIA

-    ROLE OF PRINT MEDIA– SAVE WATER CAMPAIGN BY DAINIK BHASKAR
-    ROLE OF TV MEDIA - NDTV Toyota Green campaign

-    NATION WIDE CHETNA YATRA BY CABLE OPRETORS ASSOCIATION

-    ROLE OF NEW MEDIA - WATER PORTAL TO SAVE WATER AND OTHER WEBSITES INFROMING PEOPLE ABOUT CRISIS

DOWN TO EARTH
In May 1992, the Society for Environmental Communications started India’s only science and environment fortnightly, Down To Earth (DTE). Over the years the magazine has informed and inspired people about environmental threats facing India and the world -- a dimension underplayed in mainstream media.Circulation figures are not a true indicator of the wide reach of the magazine: DTE has become a reading habit in 400 out of about 500 districts of the country -- more than any other Indian newspaper or magazine. DTE’s sphere of influence is not just limited to India. Numerous readers across the world rely on the magazine for a comprehensive view from the South on the most critical issues of human existence.The online version of DTE is an effort to reach more people and to use all the interactive elements that the new medium has to offer.
ROLE OF RADIO
Hello Sirsa ( in Haryana, India)  is our interview based call-in show in which a dignitary, expert, specialist is invited to discuss on his area of specialization.


SOME FACTS  ABOUT WATER
75 per cent of the Earth’s surface is covered by water.
97.5 per cent of that is salt water
only 2.5 per cent is freshwater. Icecaps and glaciers hold 74 per cent of the world’s freshwater.
Almost all the rest is deep underground, or locked in soils as moisture or permafrost.
 Only 0.3 per cent of the world’s freshwater is found in rivers or lakes.
Within 25 years, half the world’s population could have trouble finding enough freshwater for drinking and irrigation

ROLE OF TV MEDIA
The nation's leading tv channel group NDTV has launched a unique campaign in April 2008 NDTV Toyota green campaign. This constant 24-hour program has been stars and celebrities participated in this program. It was a effort for people's conscious about environmental issues. The campaign was with Nobel Prize winner Dr. R.k. Pachauri, then Environment Minister Jairam Ramesh and many film stars.  After a huge success of the NDTV-Toyota environment campaign Greenathon I & II, NDTV in partnership with Toyota announced the Green Awards to encourage, acknowledge and award the Champions of the Earth for environmental leadership (globally) contributing most towards protecting our environment.
A first-of-its-kind award in India, Green Awards aim to recognise excellence in all sections of the society- Rural, Urban, Corporate, Domestic, Educational Institutions & Resident Welfare Associations.

ROLE OF CABEL OPRATERORS ASSOCIATION

EVERY STEP IS A GREEN STEP  - Chetna Yatra organized by since its inception in the year 2005 by Dr AK Rastogi, chairman All India Aaviskar Dish antenna Sangh,  is covering year after year every hook and corner of this country reaching to the millions of people from all walks of life with a message of “Go Green Go Digital” campaign and every year it covers 450 cities and travels 30,000 kilometers in around 60 days. This initiative is supported every year by our media partner “ABP NEWS” a leading hindi news channel.
This journey started with a single step and slowly with the support of millions of people and the industry, it has become a nationwide campaign for the conservation of environment & raising awareness on global warming among the masses, school & college students, local shopkeepers, NGOs, corporate, MNC’s, broadcasting & CATV industry comprising MSOs, Broadcasters, CATV operators, Hardware & Software companies and other stakeholders etc.

CONCLUSION 
 
We will have to see that no non-essential computer and Internet use. In consistent with our long Internet it is necessary to align it with nature. This would make every person in support. The lifetime of a computer - production, use, and disposal - makes it closely tied to the environment. Its production involves trace metals and other substances that pose health hazards in the handling toxics in production and end-of-life processes.  We have to work on Electronic Waste Management.

VIDYUT PRAKASH MAURYA
Contact - vidyutp@gmail.com

REFRENCE -
1.     About the BBC-www.bbc.co.uk/corporate2/insidethebbc/whoweare/mission_and_values
2 About DD-  http://www.ddindia.gov.in/AboutDD/pages/Default.aspx 
3 http://allindiaradio.gov.in/Profile/Mission/Pages/default.aspx
6.www.afaqs.com/news/company_briefs/index.html?id=45377_Jal+Satyagraha+an+effort+to+save+water

( This Paper Presented in National Seminar on 23 MARCH 2012 at Tecnia Institute of Advance Studies, New DELHI, IP University. ) 



Monday, 5 August 2013

चलना जीवन की निशानी...

चलना जीवन की निशानी रुकना मौत की निशानी...। जीवन चलने का नाम, चलते रहो सुबह ओ शाम...। जैसे गीत हमेशा चलते रहने का संदेश देते हैं। वास्तवमें इतिहास वही लिखता है जो अनवरत चलता रहता है। कई लोग राज्य की सीमाएं लांघते हैं तो कई देश की। कई लोग एक सुंदर सा घर बनाते हैं और जीवन भर उसकी देखभाल में लगा देते हैं। वे घर के मोह को छोड़कर कहीं आगे नहीं बढ़ते। ऐसे लोगों की कहीं चर्चा नहीं होती। उन्हें कोई याद नहीं करता। इतिहास भी उन्हीं लोगों को याद करता है जिन्होंने दुनिया को नाप डाला। जब स्वामी विवेकानंद को सर्व धर्म सम्मेलन में भाग लेने का मौका मिला तो वे संकोच कर रहे थे। उनके गुरू रामकृष्ण परमहंस उनके प्रारब्ध में आए और उन्हें जाने का आदेश दिया। गांधी जी को दक्षिण अफ्रीका जाने का अवसर मिला तो कई मुश्किलें भी आईं। पर गांधी जी के व्यक्तित्व का विकास दक्षिण अफ्रीका जाकर ही हुआ। इसलिए प्रगति के आकांक्षी लोगों को स्थान परिवर्तन के लिए या कहीं भी सफर पर जाने के लिए तैयार रहना चाहिए।
लालबाग, बेंगलुरु।
शायर इस्माईल मेरठी ने लिखा है- सैर कर दुनिया की गाफिल जिन्दगानी फिर कहां, जिंदगी गर कुछ रही भी तो नौजवानी फिर कहां। 

एक और दार्शनिक ने लिखा है- वांडरिंग वन गेदर्स हनी ( जो घूमते हैं उन्ही को शहद प्राप्त होता है)
भ्रमणशील व्यक्ति को कूपमंडूपता से निजात मिलती है जिससे उसका व्यक्तित्व निखरता है। वह लोगों के बीच बेहतर ढंग से व्यक्त होता है। अलग अलग क्षेत्र के लोगों से विचारों के आदान प्रदान से व्यक्तित्व का विकास होता है। इतिहास में हम देखते हैं कि जब यातायात के साधन इतने विकसित नहीं थे तब भी लोग अंतहीन यात्राएं किया करते थे। कई यात्री तो लौटकर अपने घर नहीं आ पाते थे। आजकल तो संचार के साधन अत्यंत विकसित हो गए हैं। आप अपना मोबाइल साथ रखकर दुनिया भर में घूम सकते हैं। अपने ईमेल बाक्स से कहीं भी रहें लोगों के संपर्क में रह सकते हैं। जीवन का नाम ही तो चलना और हमेशा कुछ नया ढूंढना हैं। कई लोग अंतहीन गगन में हमेशा रास्ता नापते रहते हैं। 

जहां चलते-चलते कदम रुक जाएं समझ लो सितारों की मंजिल वहीं हैं। 

दुनिया में जितने भी बड़े महापुरूष हुए हैं उन्होंने अपने जीवन का बड़ा हिस्सा भ्रमण को समर्पित किया। पुराने जमाने में गौतम बुद्ध। हाल के इतिहास में देखें तो गुरू नानक देव सरीखा दूसरा भ्रमणशील महापुरूष नहीं दिखता। वैसे भी विद्वानों का कोई देश नहीं होता। वे जहां चले जाते हैं वहीं उनकी पूजा होने लगती है। स्वदेशे पूज्यते राजा विद्वान सर्वत्र पूज्यते। अरे आप रुक क्यों गए हैं आप भी अपना सफर जारी रखिए। वास्तव में कोई मंजिल नहीं होती। रास्ते भी हमेशा चलते रहते हैं। रास्ता ही मंजिल है। जिसे आप मंजिल समझ कर रुक गए हैं, वास्तव में वह एक पड़ाव। अगर चलते चलते थक गए हैं तो थोड़ा सुस्ता लिजिए फिर एक नए मंजिल के लिए निकल पड़िए।
 -विद्युत प्रकाश


Friday, 26 July 2013

पर्यावरण जागरुकता में मीडिया की भूमिका



जब भी मीडिया के रोल की बात की जाती है तो तीन प्रमुख बिंदुओं पर चर्चा की जाती है। सूचना देना, शिक्षा देना और मनोरंजन करना। ( to inform, to educate and to entertain ) साफ है कि लोगों सही सूचना देकर जागरूक बनाना और नए नए रिसर्च और ज्ञान से लोगों को शिक्षित करना ही मीडिया का प्रमुख कार्य है। पत्रकार informed people होता है। वह उन लोगों तक सूचनाएं पहुंचाता है जिनके पास तक जानकारी नहीं होती। इसके लिए वह अलग अलग तरह के मीडिया का इस्तेमाल करता है चाहे सबसे पुराना प्रिंट मीडिया हो, बाद में आया आडियो और विजुअल मीडिया हो या फिर सबसे नया न्यू मीडिया हो।

हमारे सामने बड़े खतरे
हर पीढ़ी अगली पीढ़ी को विरासत में काफी कुछ देकर जाती है। इस विरासत में होता है ज्ञानविज्ञानधन और प्राकृतिक संसाधन यानी natural resources लेकिन आजकल हम लोग जिस तेजी से संसाधनों का दोहन कर रहे हैं बड़ा सवाल है कि अगली पीढ़ी को क्या देकर जाएंगे।
पर्यावरण जागरूकता में मीडिया की भूमिका
प्राकृतिक संसाधनों का दोहन कर रहे हैं बड़ा सवाल है कि हम आने वाली पीढ़ी को क्या देकर जाएंगे। बड़े खतरे हैं आने वाली पीढ़ी के पास हो सकता है पीने लिए पानी न होखाने के लिए अनाज कम पड़ जाएसांस लेने के लिए हवा भी न हो। जैसे जैसे धरती पर आबादी का बोझ बढ़ता जा रहा हैहवापानीजमीन की उपलब्धता कम होती जा रही है। प्रकृति से मिलने वाले हर तरह के संसाधनों का तेजी से दोहन जारी है। दुनिया संकट से जूझ रही है। पहाड़ लगातार पिघल रहे हैं। जंगल काटे जा रहे हैं। नदियों में पानी घट रहा है। खेतों को पर्याप्त पानी नहीं नहीं मिल रहा है। हर साल हजारों लोग पानी के अभाव में दम तोड़ रहे हैं। जिस गति से डीजल और पेट्रोल का इस्तेमाल हो रहा है आने वाली पीढी को वाहनों के तेल भी नहीं मिलेगा। ऐसे तमाम खतरों के प्रति लोगों को जागरूक करने में मीडिया की बड़ी भूमिका हो सकती है। लोगों को लगातार जागरूक कर हम एक सुंदर दुनिया बना सकते हैं।
CRISIS WE ARE FACING 
CLEAN AIR to take breaths
WATER - FOR DRINKING, FOR IRRIGATION
OIL – FOR TRANSPORTATION
FOOD – PRODUCTION OF GRAIN IS LIMITED
जागरूकता अभियान
समाज पत्रकारों अब नए शब्द में कहें तो मीडिया वालों की ओर बड़े सम्मान भरी नजर से देखता है। उनसे सवाल भी पूछता और समाधान की उम्मीद भी रखता है। अलग मीडिया के लिए काम करने वाले पत्रकार अपनी कलम से और अपनी आवाज से हर किसी से सवाल पूछते हैंसाथ ही हर किसी के कामकाज पर उंगली भी उठाते हैं। इसे वे अपने प्रोफेशन का धर्म मानते हैं। लेकिन जब आप दूसरों के चाल चरित्र और चेहरे पर सवाल खड़े करते हो तो आपसे भी उम्मीद की जाती है। न सिर्फ साफ सुथरे चरित्र की उम्मीद का जीता है बल्कि समाज को बेहतर बनाने में आपकी भागीदारी की भी उम्मीद की जाती है। एक अच्छे मीडिया कर्मी का काम सिर्फ सवाल खड़े करने का ही नहीं बल्कि सवालों का समाधान ढूंढने में भी उसकी भूमिका होनी चाहिए।
आज जर्नलिस्ट खुद को मीडिया प्रोफेशनल कहता है। वह अच्छी खासी फीस देकर पढाई करता है। पढ़ाई के बाद अच्छे वेतन वाली नौकरी की भी उम्मीद करता है। लेकिन प्रोफेशनल होने के साथ ये बहुत जरूरी है कि हम अपने प्रोफेशन के साथ नैतिकता ( Ethics )  और मूल्य  ( Values )  का भी ख्याल रखें। जैसे एक डाक्टर फीस लेकर इलाज करता है लेकिन मरीज की जान बचाना उसके प्रोफेशन का पुनीत कर्तव्य माना जाता है। एक वकील से सच का साथ देने की उम्मीद की जाती है लेकिन एक पत्रकार से उम्मीद बहुत ज्यादा होती हैं। मीडिया से जुड़ा व्यक्ति न सिर्फ समाज के अलग अलग तबकों की बुराइयों पर ऊंगली उठाता है उन्हें दूर करने के लिए लगातार लोगों को जागरूक करता है बल्कि वह लगातार एक सुंदर समाज और सुंदर दुनिया ( JUST WORLD ) रचने की कोशिश में लगा रहता है।

JOURNALIST FOR JUST WORLD
-    ALWAYS TRY TO CREATE AWARENESS AMONGST PEOPLE WITH YOUR WRITINGS.

-    WHILE WORKING IN PRINT MEDIA SELECT POSITIVE NEWS FOR PUBLICATION

-    WHILE WORKING IN TV OR RADIO GIVE SPACE TO ENVIRONMENT RELATED NEWS, RESEARCH. 

-    NOT ONLY JOURNALIST TRY TO BE ACTIVIST TO SAVE EARTH

-    USE POWER OF SOCIAL MEDIA TO CREATE AWARENSS

घर से करें शुरुआत - अब सवाल उठता है कि पत्रकार कैसे अपनी भूमिका तय करे। धरती को बचाने में और लोगों के सामने नजीर खड़े करने में पत्रकारों की कई तरह से भूमिका हो सकती है। पहली भूमिका तो व्यक्तिगत ( Individual )  तौर पर होगी। यानी घर से निकलने और घर वापस आने तक बिजली बचानेग्लोबल वार्मिंग से खतरों से आगाह करने और हरियाली को बचाने रखने की कोशिश में लगे रहना।
अंधकार क्यों धिक्कारें अच्छा हो कि एक दीपक  जलाएं.
यानी शुरूआत खुद से करनी होगी। आज पत्रकारिता में स्पेशलाइजेशन का दौर है। हर पत्रकार किसी न किसी विषय में ज्यादा जानकारी रखता है। कोई राजनीतिकोई अपराधकोई खेलकोई बिजनेसकोई फिल्म टीवी का जानकार है। पर्यावरण भी बहुत बड़ा विषय हो सकता है। इस क्षेत्र में कम पत्रकार हैं। मैं सुंदर लाल बहुगुणाअनुपम मिश्र और भारत डोगरा जैसे कुछ नाम ले सकता हूं। अभी इस कड़ी और भी नए नाम जोड़े जा सकते हैं।

प्रिंट मीडिया में भूमिका - आप अखबारों में लेख लिखकर लोगों को जागरूक बना सकते हैं। अगर लेख नहीं छपता हो तो वेब पोर्टल बना सकते हैं। छोटे छोटे पर्चे निकाल सकते हैं। अपने मुहल्ले में छोटे छोटे सेमिनार और गोष्ठियां करवा सकते हैं। जागरूकता रैली और हरियाली लाने के अभियान से जुड़े दूसरे कई तरह के आयोजनों के अगुवा या फिर हिस्सेदार बन सकते हैं।

जब आप किसी प्रिंट मीडिया में नौकरी कर रहे होते हैं तब आप खबरों के चयन में पर्यावरण से जुडी खबरों के प्रमुखता दे सकते हैं। हालांकि खबरों के डिस्प्ले में संपादक और मैनैजमेंट हावी होता है। वह तय करता है कि हमें पूनम पांडे की एक हाट तस्वीर छापनी है या फिर किसी जागरूकता रैली की तस्वीर। लेकिन एक पत्रकार के नाते आप इतना जरूर कर सकते हैं कि लोगों को जागरूक करने वाली सही संदेश देने वाली खबरों को डस्टबिन में नहीं जाने दें। जब आप फैसला लेने की स्थिति में आएं तो ऐसी खबरों को खास तवज्जों दें जिनसे हजारों लाखों लोगों की जिंदगी के सरोकार जुड़े हुए हैं....
किसी शायर ने कहा है कि – तुम शौक से मनाओ जश्ने बहार यारों...इस रोशनी में लेकिन में कुछ घर जल रहे हैं... पेज पत्रकारिता के दौर में भी हम दुनिया को बचाए रखने वाली खबरों के लिए जगह बना सकते हैं।

टीवी में भूमिका - जब आप टीवी के लिए खबरों को चयन कर रहे होते है तब भी ऐसी मजबूरियां आती हैं। बॉस बोलेगा बिकाउ खबरें चाहिए...बेशक ऐसी खबरें चलेंगी लेकिन दिन भर चलने वाली खबरों में कुछ अच्छी खबरों के लिए भी जगह खूब निकाली जा सकती है। दुनिया के कोने कोने से कई ऐसी खबरें आती हैं जो धरती पर मंडरा रहे खतरे से जुडी होती है।
 नए मीडिया में भूमिका 
आप खुद को एक पत्रकार के रूप में  ही नहीं बल्कि उससे कुछ आगे बढ़कर देखें। आजादी के आंदोलन के समय पत्रकारों के सामने चुनौती थी देश को आजाद कराने की। तब पत्रकारिता एक मिशन थी। आज पत्रकारों के सामने देश चुनौती नहीं है। पूरी दुनिया ही चुनौती है। चुनौती है इस धरती को बचाए रखने की। जिससे कि आने वाले दिनों में पैदा होने वाले हमारा बच्चाभाईबहनखुली हवा में सांस ले सके।
जरूरत है कि आप जर्नलिस्ट के साथ एक्टिविस्ट हों। कुछ नए उदाहरण हमारे समाने हैं कई पत्रकार कई सालों की सक्रिय पत्रकारिता के बाद अन्ना हजारे या बाबा रामदेव के आंदोलन के साथ जुड़ गए हैं। आप ब्लागर बनकरफेसबुक जैसी सोशल नेटवर्किंग साइट्स का सहारा लेकर भी SOCIAL CAUSE के लिए CAMPAIGN चला सकते हैं।
 SOME EFFORTS BY MEDIA

-    ROLE OF PRINT MEDIA– SAVE WATER CAMPAIGN BY DAINIK BHASKAR
-    ROLE OF TV MEDIA - NDTV Toyota Green campaign

-    NATION WIDE CHETNA YATRA BY CABLE OPRETORS ASSOCIATION

-    ROLE OF NEW MEDIA - WATER PORTAL TO SAVE WATER AND OTHER WEBSITES INFROMING PEOPLE ABOUT CRISIS
अब हम बात करेंगे कुछ ऐसे अभियानों को जो अलग अलग मीडिया ने पर्यावरण को बचाने के लिए चलाए हैं। सबसे पहले बात करते हैं प्रिंट मीडिया की। वैसे तो अखबारों में अच्छी और बुरी खबरें छपती रहती हैं। लेकिन गर्मी आने के साथ ही हिंदुस्तान के अलग अलग राज्यों में पानी की भारी कमी हो जाती है। दिल्ली से कुछ सौ किलोमीटर दूर चंबल में जाकर देखिए। कई साल वहां दर्जनों लोग प्यास से तड़प कर मर चुके हैं। लेकिन जहां पानी है वहां लोग जमकर पानी बर्बाद करते हैं।
प्रिंट मीडिया - दैनिक भास्कर का अभियान
देश के सबसे बड़ा अखबार समूह दैनिक भास्कर पिछले कई सालों से पानी बचाओ ( SAVE WATER ) अभियान चला रहा है। इसके लिए अखबार के पहले पन्ने और अंदर के पन्नों पर पानी के संकट पानी बचाने के तरीकों से जुड़ी खबरें खास तौर पर छापी जाती हैं। लेकिन अखबार सिर्फ इतना ही नहीं करता। अपनी सामाजिक जिम्मेवारी को समझते हुए देश के अलग अलग राज्यों के सैकड़ो शहरों में जागरूकता रैलियांस्कूलों कालेजों में पानी बचाओ अभियान चलाता है। जल संरक्षण पर छोटी छोटी पुस्तकें प्रकाशित करता है। पानी बचाने के लेकर कविताओं के माध्यम से मार्मिक अपील की जाती है।
भास्कर समूह के जल बचाओ  कल बचाओ अभियान में सामाजिक संगठनोंकम्युनिटी रेडियो स्टेशन की सहायता ली जा रही है। पूरे अभियान में इस बात को प्रमुखता से रखा गया है कि अगर आज हमने पानी नहीं बचाया तो तीसरा विश्वयुद्ध पानी के लिए ही लड़ा जाएगा।
सूखी होली का संकल्प - इस साल दैनिक भास्कर समूह ने देश में भर में लोगों रंग भरी होली की जगह सूखी होली खेलने की आह्वान किया। सूखी होली यानी सिर्फ गुलाल से होली। कई शहरों में बड़ी संख्या में छात्र छात्राओं ने सूखी होली यानी तिलक होली खेलने का संकल्प लिया।

डाउन टू अर्थ ( DOWN TO EARTH )
सेंटर फार साइंस एंड एनवारनमेंट कई सालों से एक पाक्षिक पत्रिका निकालता है डाउन टू अर्थ। पत्रिका के हर अंक में पर्यावरण से जुड़े मुद्दों पर शोधपरक लेख और जागरूकता अभियानों की खबरें होती हैं।

कम्यूनिटी रोडियो का अभियान
हरियाणा के सिरसा का एक उदाहरण लेते हैं। सिरसा के सामुदयिक रेडियो स्टेशन 90.4 एफएम पर कार्यक्रम हैलो सिरसा के माध्यम से कई सालों से जल बचाओ अभियान चलाया जा रहा । सुरेंद्र कुमार ‘‘जल बचाओं अभियान‘‘ से पिछले 11 सालों जुड़े हुए है। जल संरक्षण के लिए वे कई शहरों में जाकर छात्रों को जागरूक करते हैं।
कुछ सच्चाइयां – ( SOME FACTS )
-    धरती पर 71 फीसदी पानी है लेकिन पीने लायक सिर्फ एक फीसदी।
-    अगर सरकार किसी व्यक्ति को एक लीटर साफ जल उपलब्ध करवाती है तो उस पर रूपए खर्चा आता है।
देश के 33 फीसदी हिस्से में जंगल होने चाहिएं लेकिन आज मात्र 20 फीसदी ही जंगल बचे हैं।
टीवी मीडिया  - एनडीटीवी का अभियान
अप्रैल 2008 में देश के प्रमुख टीवी चैनल समूह एनडीटीवी ने शुरू किया एक अनूठ अभियान। एनडीटीवी टोयोटा ग्रीन अभियान में लगातार 24 घंटे का कार्यक्रम चलाया गया। इसमें नामी गिरामी हस्तियों ने हिस्सा लिया। लोगों को पर्यावरण के मुद्दों के बारे में जागरूक करने की एक कोशिश थी। अभियान के साथ थे नोबेल पुरस्कार विजेता डॉ. आर.के. पचौरीतब पर्यावरण मंत्री जयराम रमेश और कई फिल्मी सितारे भी। 
चैनल के के ग्रीनएथान अभियान के माध्यम से सौर उर्जा से गांवों के जगमग करने की कोशिश की गई। पहले साल के अभियान से 56 गांवों तो दूसरे साल के अभियान से 115 गांवों में सौर उर्जा से रातों को उजाला किया गया।

केबल आपरेटर एसोसिएशन का सार्थक प्रयास
देश में केबल टीवी का बड़ा नेटवर्क है। आज मोबाइल फोनटीवीकंप्यूटर के माध्यम से भी बड़ी मात्रा में इलेक्ट्रानिक कचरा निकल रहा हैजो लोगों के लिए बड़ा हानिकारक है। लेकिन इन सबके के बीच केबल टीवी आपरेटरों का एक बड़ा संगठन हर साल राष्ट्रीय स्तर पर चेतना यात्रा निकालता है। देश भर के केबल आपरेटरों के संगठन को एक साथ जोड़ने की कोशिश के साथ ही चेतना यात्रा के अभियान में हर शहर में लगाए जाते हैं पौधे। EVERY STEP IS A GREEN STEP इस लक्ष्य के साथ देश के चेतना यात्रा देश के हर राज्य में पांच हजार किलोमीटर से ज्यादा का सफर तय कर चुकी है।  

न्यू मीडिया की भूमिका 
जंगलजमीनपानीहवा के बचाने में सिर्फ टीवी रेडियो की ही बल्कि न्यू मीडिया की भी भूमिका हो सकती है। कई संगठन इसका बखूबी इस्तेमाल भी कर रहे हैं। वेबसाइटस पर वाटर पोर्टल चलाया जा रहा है।
http://hindi.indiawaterportal.org/  वेबसाइट पर  जाएं। यहां आपके पानी बचाने से जुड़ी हर कंपेन के बारे में विस्तार से जानकारी मिलेगी। पानी बचाने से जुड़े कई नए शोधदेश भर के अखबारों मे छपने वाली खबरों की क्लिपिंग यहां मौजूद है। ये पोर्टल पानी बचाने को लेकर चलाए जा रहे हर तरह के प्रयासों की एक खिड़की है। ग्लोबल वार्मिंग के खतरों से आगाह करने के लिए जानकारी परक शोध देखने के लिए आप www.ffifts.org साइट पर जा सकते है। ये साइट दुनिया की कई दर्जन भाषाओं में जानकारी उपलब्ध कराती है। वहीं मीडिया स्टडीज से जुड़े छात्र अब पर्यावरण पर अपने कंपेन को आगे बढाने के लिए सोशल नेटवर्किंग साइट्स का सहारा ले सकते हैं और उस पर अपनी पसंद का समूह बना सकते हैं। अपने विचार लोगों तक शेयर कर सकते हैं। लेकिन इस पहले आइए कर लेते हैं एक और बात।
प्रिंट मीडिया बनाम डिजिटल मीडिया-
अभी तक ट्रेडिशनल मीडिया पर इको फ्रेंडली नही होने के आरोप लगते रहे हैं। कहा जाता है कि तीन हजार ए साइज के पेपर का उत्पादन करने के लिए एक पेड़ काट देना पड़ता है। दुनिया के कई बड़े अखबार वेब मीडिया और डिजिटल संस्करणों के सामने घुटने टेक रहे हैं। भविष्य में लोग अखबार अपने टैबलेट पीसी पर पढ़ लेंगे किताबें ई बुक्स का शक्ल लेती जा रही हैं। कुछ दिन पहले एंसाइक्लोपिडिया ब्रिटेनिका ने अपना प्रकाशन बंद करने की  घोषणा कर दी है। यानी हर साल इसका प्रिंट संस्करण अब नहीं छपेगा। क्योंकि अब ज्यादातर लोग संदर्भ के लिए गूगल या दूसरे सर्च इंजनों का सहारा ले रहे हैं। लेकिन क्या डिजिटल मीडिया इको फ्रेंडली है।
जवाब मिलेगा नहीं। डिजिटल मीडिया भी कटघरे में खड़ा है। बडी मात्रा में बिजली बर्बाद करने का आरोप है। कार्बन उत्सर्जन का इमीशन का आरोप है। साथ ही बडी मात्रा में इ कचरा फैलाने का भी आरोप है।

पर्यावरण पर बुरा प्रभाव केवल औद्योगिक और यातायात प्रदूषण से ही नहीं पड़ रहाबल्कि इंटरनेट में इस्तेमाल होने वाली अनावश्यक बिजली के कारण कुछ बुरे असर देखने को मिल रहे हैं। दुनिया भर में बैठे नेट सर्फर्स एक कमांड पर मनचाही सूचना पाना चाहते हैंलेकिन उस प्रोसेस में सर्वरों को कितनी मशक्कत करनी पड़ती हैक्या आपको पता है...
हार्वर्ड विश्वविद्यालय के भौतिक विज्ञानी डॉ़ एलेक्स विजनर-ग्रॉस का शोध -
गूगल पर दो बार खोज करने से लगभग उतनी ही कार्बन डाई ऑक्साइड पैदा होती है जितनी कि एक कप चाय उबालने में। यानी 15 ग्राम कार्बन डाई ऑक्साइड।
हालांकि गूगल ने सफाई दी और कहा 0.2 ग्राम कार्बन का ईमीशन होता है। जब हम कांप्लेक्स सर्च करते हैं तो एक ग्राम से लेकर दस ग्राम के कार्बन ईमीशन होता है।
जर्मन इंटरनेट कंपनी स्ट्राटो ने 2007 में गूगल के डेटा सेंटरोंसर्वरों और खोज अनुरोधों की गणना कर बताया था कि एक गूगल सर्च पर खर्च होने वाली बिजली से 11 वाट का सीएफएल बल्ब एक घंटे तक जल सकता है। इसका मतलब हुआ है कि आप और हम जब एकाध घंटे इंटरनेट का इस्तेमाल करके उठते हैं तब तक हम ग्लोबल वार्मिंग को बढ़ा रहे होते हैंहालांकि हमें इसका जरा भी अहसास नहीं होता। यू-ट्यूब के भारी-भरकम वीडियो और बड़े पैमाने पर डाउनलोड किए जा रहे म्यूजिक वीडियो से सभी पर्यावरण को सीधा नुकसान हो रहा है।
बड़े बड़े डाटा सेंटर और सर्वर दिन-रात दुनिया भर के नेट-सर्फरों की फरमाइशें पूरी कर रहे हैं। यूजर और वेब होस्टिंग के डेटा सेंटर में लगे हजारों सर्वर और इनके माइक्रो प्रोसेसर बड़ी मात्रा में बिजली की खपत करते हैं और उनसे ग्लोबल वार्मि बढ़ रही है। इस गर्मी को दबाने के लिए बड़ी संख्या में एअर कंडीशनर लगाए जातेहैं। ये डेटा सेंटरों का ठंडा रखते हैंलेकिन बाहर बड़ी मात्रा में गर्म गैसें भेजते हैं। इनमें इस्तेमाल होने वाली बिजली के उत्पादन में कोयलागैस का प्रयोग होता है जो दुबारा ग्लोबल वार्मिंग को बढ़ाता है।
कैलीफॉर्निया की लारेंस बर्कले नेशनल लैब के आंकडे के मुताबिक सिर्फ अमेरिका के डेटा सेंटरों में सन 2006 में लगभग 61 अरब किलोवाट बिजली खर्च हुई थी। इतनी बिजली से पूरे इंग्लैंड को दो महीने तक रोशन रखा जा सकता है। तो पूरी दुनिया के डेटा सेंटर कितनी ऊर्जा पी रहे होंगेउनके साथ-साथ इन कंपनियों के रिसर्च एंड डेवलपमेंट सेंटर और अब क्लाउड कंप्यूटिंग के सर्वरों को भी जोड़कर देखिए। कहते हैं कि गूगल के अपने हेड क्वार्टर यानी गूगल कॉम्प्लैक्स में ही कैलीफोर्निया के 3,333 घरों के बराबर बिजली खर्च होती है।
यूं ग्लोबल वार्मिंग में हमारी हिस्सेदारी उसी समय शुरू हो जाती है जब हम अपना कंप्यूटर ऑन करते हैं। कंप्यूटर चालू होने पर लगभग 175 वाट बिजली की खपत होती है। उसके बाद हमारे निजी कंप्यूटर नेटवर्कब्रॉडबैंड नेटवर्कविभिन्न देशों के इंटरनेट गेटवे और अंत में संबंधित वेबसाइट के सर्वर तक सब में बिजली की खपत हो रही है।
एक सामान्य वेबसाइट को देखने में हम अलग अलग स्तरों पर प्रति सैकंड लगभग बीस मिलीग्राम कार्बन डाई ऑक्साइड को जन्म  देते हैं। अगर वेबसाइट में वीडियोसंगीतएनीमेशन आदि हैं तो यही आंकड़ा 300 मिलीग्राम प्रति सैकंड तक हो सकता है।     - डॉ़ विजनर ग्रॉस

सैकंड लाइफ’ जैसी वर्चुअल रियलिटी गेम वेबसाइट में अगर आप मौजूद है तो उससे सालाना 1752 किलोवाट घंटे बिजली खर्च हो रही है।
निकोलस कार ( बिग स्विच’ के लेखक)
यानी जिस तेजी से इंटरनेट की क्षमता और कनेक्टेड’ लोगों की संख्या बढ़ रही हैउसी अनुपात से पर्यावरण पर बोझ बढ़ता चला जाता है।
ग्रीन इंटरनेट की जरूरत 
हालांकि आईटी कंपनियां कार्बन न्यूट्रल’ बनने कोशिश में लगी हैं। यानी कार्बन डाई ऑक्साइड से हुए नुकसान की भरपाई के लिए ग्रीन’ डेटा सेंटरों के विकास की परियोजना शुरू की है। ज्यादा बिजली फूंकने वाले कंप्यूटरों को बदला जा रहा है। नेटवर्किंग कंपनियां इको फ्रेंडली डेटा सेंटर बनाने में लगी हैं।
वक्त के साथ चलिए ( CONCLUSION )
इंटरनेट लंबे समय तक हमारा साथ निभाए इसके लिए जरूरी है कि प्रकृति के साथ उसका तालमेल बन रहे । इस कोशिश में हर व्यक्ति को हाथ बंटाना होगा। तो क्या हमें कंप्यूटर का इस्तेमाल बंद कर देना चाहिए। नहीं हमें जरूरत है इस बारे में जागरूक होने की। 
अगर 20 मिनट से ज्यादा वक्त के लिए कंप्यूटर का इस्तेमाल नहीं करना हो तो मॉनिटर बंद कर दें।
रंगबिरंगे स्क्रीन सेवर से बिजली की बचत नहीं होतीबल्कि कई मौकों पर तो खपत बढ़ जाती है।
हमें देखना होगा कि कंप्यूटर और इंटरनेट गैर जरूरी इस्तेमाल न हो। सिर्फ अपनी बिजली और इंटरनेट बिल बचाने के लिए ही नहीं बल्कि दुनिया को पर्यावरण के खतरे से बचाने को लिहाज से कंप्यूटर का जरूरत भर ही इस्तेमाल होना चाहिए।

-   विद्युत प्रकाश मौर्य  
Contact - vidyutp@gmail.com


( This Paper Presented in National seminar at Tecnia institute of advance studies ( IP Uni.) Delhi on  23 March 2012)